Sprawdzone sposoby na ograniczenie cukru w diecie dziecka

W dzisiejszych czasach ograniczenie cukru nie jest łatwym zadaniem. Obecnie znajdujemy go w wielu produktach spożywczych, nie tylko w słodyczach, ale także w napojach owocowych, sokach, a nawet płatkach śniadaniowych. Badania wskazują, że dzieci w Polsce spożywają nawet do dwóch razy więcej cukru, niż jest wskazane przez Światową Organizację Zdrowia. Jak zatem zmniejszyć jego ilość w codziennym jadłospisie?

Zdrowe przekąski

Zamiast paczki chipsów czy żelek lepiej przygotować dziecku zdrowe zielone pudełka składające się z warzyw i owoców. Warto już od najmłodszych lat zachęcać malucha do ich jedzenia. Jeśli nasze dziecko nie przepada za marchewką, nie zniechęcajmy się, dajmy mu oswoić się z różnymi smakami, być może inne warzywo przypadnie mu z czasem do gustu. Pokrojone w kolorowe słupki ogórki i rzodkiewka to bardzo dobry pomysł na przyrządzenie gotowych przekąsek do szkoły, które dodatkowo urozmaicić można domowej roboty hummusem.

Ograniczenie słodkich napojów

Robiąc sobie oraz swojemu dziecku rachunek sumienia z ilości spożywanego cukru bardzo często okazuje się, że jego największe ilości dostarczamy sobie w postaci słodkich gazowanych napojów i nie tylko. Nawet soki reklamowane przez producentów jako wyprodukowane w 100% z owoców, także są dodatkowo dosładzane. Z tego powodu tak ważne jest, by od samego początku zachęcać dziecko do picia wody. Jeżeli maluch narzeka na jej smak, a raczej jego brak, dobrym sposobem na jego urozmaicenie jest dorzucenie do środka garści owoców oraz kilka listków mięty.

Ograniczenie przetworzonej żywności

Kiedy samodzielnie przygotowujemy posiłki, jesteśmy w stanie kontrolować ilość dodawanych przez nas składników, dzięki czemu trudno tutaj o przesadę. W przypadku, kiedy korzystamy z gotowych sosach w proszku, bądź słoiku, mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że tam również znajduje się bardzo dużo cukru. Zatem jak zbilansować dziecku dietę opartą o małą ilość cukru? Zamiast gotowych słodyczy dajmy dziecku suszone owoce, zamiast kupionej w cukierni drożdżówki, własnoręcznie przygotujmy domowe ciasteczka o zmniejszonej zawartości cukru. Tutaj nie ma drogi na skróty, jeśli chcemy być świadomi tego, co je nasze dziecko, większość posiłków powinniśmy przygotować dla niego sami.

W kuchni używaj zdrowszych zamienników cukru

Zanim zaczniesz zmuszać malucha do picia gorzkiej herbaty, biały cukier zamień na miód, koniecznie ze sprawdzonych pasiek, tutaj najlepiej zaufać polskim producentom. Do dosładzania dżemów oraz domowej roboty deserów równie dobrze sprawdza się syrop klonowy. Nie trzeba także całkowicie rezygnować z wypieków, do ich przyrządzenia warto użyć ksylitolu.

Nie wprowadzaj zmian gwałtownie

To w zasadzie ostatnia, ale najważniejsza zasada. Jeżeli nasze dziecko przyzwyczajone jest do spożywania słodyczy oraz potraw typu fast food, nie należy wprowadzać rygorystycznych zakazów z dnia na dzień. Może to znacznie zniechęcić malucha do spożywania innego rodzaju potraw, przez co znacznie trudniej będzie nam zachęcić go do zmiany nawyków żywieniowych. Dużą rolę odgrywa tutaj rozmowa i branie odpowiednich wzorców z rodziców. Jeżeli zależy nam na zdrowym odżywianiu naszego dziecka, na początek musimy zacząć od siebie.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Inne artykuły

Niechciana skaza na życioRYSIE okna, czyli… czy wiesz jak usunąć rysę ze szkła?

W przypadku codziennej eksploatacji okna, pojawienie się defektu, jakim jest rysa na szkle, nie należy do sytuacji nad wyraz niecodziennych. Ale bez obaw — sposoby, które chcą sztucznie zawalczyć z wrogiem, choćby teoretycznie przezroczysty, to wcale nie jest niewidoczny. Psst! Usunięcie rysy wcale nie należy do skomplikowanych, przekonaj się.